Höstgrubbel


En bild från Norge och de vackra bergen



Från och till funderar jag mycket. Funderar på allt från vilka som är de bästa sago-stövlarna och vilket schampo som faktiskt hjälper för torr hårbotten och fett hår, till vad som är poängen med livet jag lever. Fem års studier är över, och nu tror jag det börjar sjunka in att det inte finns någon ny termin att ta tag i. Det finns inga kurser kvar som jag måste läsa. Livet sträcker ut sig framför mig i vad som känns som en hel evighet.
 
För hur mycket jag än trodde att man skulle finna någon sorts trygghet i att ha hela livet framför sig, så är det nästan tvärtom. Jag känner mig rastlös, det är som att tiden inte räcker till samtidigt som jag funderar mycket på just tid.  Vad tiden är värd. Vad det är som är viktigt för mig? Vill jag det här? Jag känner mig otålig för att jag vill att livet ska bestå av så mycket mer. Jag känner mig lat för att jag helst av allt skulle vilja lägga mer tid på mig själv och mindre tid på att jobba. Jag vill kunna pyssla, sy klart den där yllekjolen som skulle passa perfekt nu i vinter, baka saffranslussekatter, springa runt med en mantel i skogen, ta till vara på syrénen om våren och göra syrénsaft, gå en promenad en krispig vintermorgon när alla andra har kommit till jobbet.
 
Det finns så många som verkar ha den där mystiska tiden. Jag förstår inte hur det fungerar. När jag kommer hem från jobbet är jag trött och vill helst av allt sova. Jag låtsas inte om den där högen med damm i hörnet. Berget med disk i köket. Hela lägenheten ser oftast ut som ett vrak för att jag inte orkar plocka undan efter mig. Kanske är det vintermörkret som stjäl energi, men det känns som att jag står och väntar på något mer. 

Jag är inte helt säker på vad jag ville få ut av det här inlägget, men det känns som att livet ska innehålla mer än jobb och sömn. Fast för tillfället orkar jag inte ta tag i mitt liv, utan vill jag mest försöka njuta av julmys, pepparkakor och glittrande ljusslingor ^^
 
 

Lovisalynx
2014-11-27 @ 07:49:29
URL: http://lovisaillustration.blogg.se

Åh vännen! <3 Jag känner mycket väl igen det du skriver. När man precis avslutat en lång utbildning och fått den där fasta anställningen som man så längtat efter, då infinner sig en slags tomhet. Kombinerat med rastlöshet. Heh. Men den går över, det är typ mest att härda ut. Och försöka hitta på små roliga saker här och där i vardagen. Om man orkar.

För det är inte säkert man gör det i den här perioden, när allt är mörkt och kallt. Jag tror det är okej att gå in lite i vinterdvala såhär års. Och göra som du skriver: njuta av julmyset :)

Den där "tiden" som folk verkar ha, tror jag faktiskt inte finns. Alltså, många lägger nog ut bilder och blogginlägg på allt det där mysiga dom hittar på, men det är ju egentligen en mikrosekund av deras liv. Inemellan ligger nog väldigt många i soffan och kollar på Bonde söker fru ;) Jag har kännt mig grymt stressad över andra människors fantastiska liv, men försöker intala mig själv att livet inte är en tävling. Lättare sagt än gjort, men viktigast är nog att fokusera på sig själv. Och göra det man mår bra av för stunden.

Massa kramar till dig! Snart ses vi!!! :D

Svar: Tack fina fina du <3 Jag tror att mörkret är en stor bov i detta. Jag vet inte om jag egentligen jämför mig så mycket med vad alla andra tycks hitta på och hinna med. Jag har så mycket jag vill göra men det finns liksom ingen tid och ingen ork. Jag vill bara kunna ha tid för annat. Svårt det där, att veta hur man ska tänka och prioritera.
Längtar så mycket till den 9:e att det gör ont nästan. <3 <3 Saknar er så himla mycket!
Miaulin

Vilma
2014-11-27 @ 07:59:40

Som en liten förvirrad 17-åring som har någon aning om vad hon vill med sitt liv har jag inga direkt råd att ge angående livet, haha ;)

Men jag vet i alla fall vad som kan hjälpa mot torr hårbotten och fettigt hår! Prova någon typ av no 'poo, förslagsvis hårtvätt mha bikarbonat och efterskölj med äppelcidervinäger. Det har gjort underverk för mitt hår att sluta med schampo :)

Svar: Haha, ååh :)Jag har funderat på No poo men inte riktigt vågat mig på det. Men borde kanske testa, det börjar verkligen bli outhärdligt jobbigt >.< Tack för tipset
Miaulin

Lovisalynx Illustration
2014-11-28 @ 11:11:50
URL: http://lovisaillustration.blogg.se

Åh jag vet, det är så otroligt mycket man vill... men vi hinner nog.
Ja jag längtar ocksååååå! <3

Dess
2014-11-30 @ 20:31:11

Hej!
Fin blogg!! :)

Har förstått det som att du är nyligen färdig arkitekt? Jag undrar om du än så länge är nöjd med ditt yrkesval? Var det som du hade tänkt dig?
Hur tog du dig in på utbildningen? Arkitektprov? Betyg? Högskoleprov?
Vill själv väldigt gärna komma in på utbildningen på chalmers.

Mvh Dess

Svar: Åh tack!Jag är helt klart nöjd med utbildningen och mitt yrkesval. Jag vet inte om jag hade funderat så värst noga över hur det skulle vara att arbeta när jag började utbildningen, men det bästa var definitivt praktiken, det är så lärorikt och verkligen då man får ett bättre grepp om hur det är i verkligheten. Jag kom in på arkitektprovet, jag hade höga betyg och ganska bra resultat på högskoleprovet, men det räckte inte hela vägen för mig. Jag har skrivit en inläggsserie som handlar om mina år på Chalmers, du får jättegärna läsa dem för att få en bättre uppfattning om hur just jag har upplevt utbildningen: Här hittar du det sista inlägget och länkar till de två första http://miaulin.blogg.se/2013/october/om-att-lasa-till-arkitekt-del-3-2.html
Miaulin

Andrea
2014-12-29 @ 23:00:28
URL: http://noukah.blogspot.com

Tjena, går min sporadiska blogg-rond på cyberspace haha.

Håller med Lovisa, jag tror inte heller på att den där tiden finns för de flesta. Det är nog bara ihopdiktade sagor för att fly typ.. ja, verkligheten. Vet inte ifall det e nån slags tröst men det mesta vi ser e nog bara teater :P

Jag själv börjar snarare grubbla över vilken social media-junkie man blivit. Man missar tom de där magiska microsekunderna pga stirrar ner i en mobilskärm hela dagarna. Ska nog själv ha nåt slags mål för 2015, och ditcha det mesta. Radera onödiga appar i telefonen och ha typ.. Internet- och telfonförbud större delen av dagarna just för att kunna få tillbaka livet och tiden igen. Och framför allt mer tid för skapande! Just nu surfar jag bort större delen av de timmarna, på saker som egentligen inte ens är viktiga. Ghah.

Lite mer carpe diem åt folket haha :)





Svar: Nej, det är nog sant. Jag läste ditt inlägg om sociala medier och jag håller med så mycket! Försökte ha en internetpaus i våras men det var svårt. Det sitter så hårt, jag tror att bekräftelsebehovet är en stor bov i det hela för min egen del. Och det är lite skrämmande att när man tänker efter på vad det är man känner egentligen när man sporadiskt tar upp telefonen för att kolla sociala medier. Jag blir lite mörkrädd för mig själv. Det är en svår balansgång, men det är så värt att fundera på varför. Vi kanske alla borde gå i terapi för att bli lite mer nöjda med oss själva och inte förlita oss så mycket på likes på internet -.-
Ååh, gud vad flummigt detta blev, men jag tror du fattar vad jag menar ;)
Miaulin

Andrea
2015-01-02 @ 13:15:15
URL: http://noukah.blogspot.com

Jepp förstår precis vad du menar :P Jag själv är också helt fast i att jaga likes och bekräftelse, men efter ett tag så inser man att det liksom.. inte hjälper? Och poff så har man spenderat massa timmar av sitt liv på att bara scrolla flöden.

Nä i år ska det trappas ner rejält för min del! Internet på bestämda tider och resten får kanske gå till terapi-timmar då haha, som du nämnde. Eller försöka umgås mer med nära och kära :) Jag och så skapa förstås!

God fortsättning! :)




Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

↣ miaulin

drömmer, fotar, skapar ↢