ARKITEKT

Nu har det hänt. Nu kan jag kalla mig för arkitekt!! Fem års slit är över. Det känns sjukt skönt, men också lite tomt och konstigt. Jag har ju hela min framtid framför mig nu, vad som helst kan hända. Just nu har jag lite ledigt, vilar mig och fixar det sista så att jag kan få ut mitt examensbevis så snart som möjligt. Men vad som händer sen, det återstår att se. Det är läskigt och spännande!
 
 

Elin [ n e v n a r i e n ]
2014-01-20 @ 18:51:15
URL: http://nevnarien.blogg.se/

Visst är livet spännande?! :D

Svar: Eller hur!! Känns så befriande på nåt sätt
Miaulin

Mikaela
2014-03-10 @ 13:49:00
URL: http://nattstad.se/mikaelawatsfeldt

Åh, ljusgården :)

Caroline
2015-11-13 @ 11:16:38

Hej Therese!
Det här är en väldigt sen kommentar - förlåt! Hoppas att du ändå har lust att svara på den.
Jag går just nu sista året på gymnasiet och sitter med lite beslutsångest kring vilken väg jag ska gå när jag är klar. Att bli arkitekt har alltid varit en återkommande tanke hos mig som gärna skulle syssla med något kreativt i framtiden. Det jag tvivlar på är dock mina egna förmågor - och då främst på det kreativa området. Jag skulle gärna höra din åsikt. Vilka kunskaper hade du innan du började på Chalmers, är du väldigt konstnärlig och hade du studerat teckning eller måleri tidigare? Själv tycker jag mycket om att uttrycka mig i bild och tecknar sporadiskt men är verkligen ingen talang. Får man möjlighet att öva upp de här förmågorna(nästan från grunden) eller är det nödvändigt att man har någon slags konstnärsbakgrund? Det vore också intressant att veta hur stor del av utbildningen som utgjordes av konstkurser och vilka slags övningar man får göra(kroki, olika medium och tekniker som akvarell, olja etc?).
Och hur såg egentligen provdagarna ut - vad fick man för uppgift?
Sist skulle jag gärna höra hur klimatet var i klassen? Var det väldigt konkurrenspräglat eller mest kreativt och socialt?

Nu har jag bombarderat dig med frågor. Hoppas att du har tid att svara på dem.

Svar: Hej!
Nej, absolut inte försent, klart jag kan försöka svara :)
Jag kan säga med en gång att eftersom intagningen sker både via betyg/högskoleprov och via arkitektprovet så blir det en väldigt bra blandning på de som kommer in. Vissa har aldrig ritat ett streck i princip, medans andra har gått diverse konstutbildningar innan. Det är inget krav att man ska kunna rita fint, och det är ABSOLUT INTE avgörande för om man blir duktig som arkitekt. Jag kan bara säga hur det ser ut på chalmers, och finns konstnärliga kurser alla de första tre åren, plus att man kan komplettera med kroki som kvällskurs om man känner för det. Tycker inte alls du behöver känna någon press, det är många som övar upp det under utbildningens gång. Men om du skulle känna dig tryggare kan du ju söka någon konstnärlig förberedande utbildning om du vill det.
Uppgifterna på provdagarna ser väldigt olika ut från år till år. Men jag tror att gamla uppgifter finns upplagda på arkitektprovet.nu (men man kan som sagt komma in på betyg eller högskoleprov också). Det viktigaste är inte att man ska rita något snyggt, utan de vill se hur man löser problem.
Klimatet i klassen tyckte jag var väldigt bra! Man är ju så många att det blir svårt att se så mycket konkurrens..
Om du verkligen vill tycker jag du ska söka. Om inte annat så är det väldigt nyttigt att ha testat att ha gjort provuppgifterna om du vill söka igen om något år eller så! :)
Hoppas det var till någon hjälp, lycka till! :)
Miaulin




Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

↣ miaulin

drömmer, fotar, skapar ↢