Hjärnspöken i skymningen

Nu sitter jag här i soffan i mörkret igen. Kan inte sova för att mina hjärnspöken gillar att vakna till liv på kvällarna och nätterna då och då. Jag får varna för ett eventuellt luddigt och osammanhängande inlägg, eftersom klockan är ett på natten och jag, som var trött för två timmar sen nu är pigg som en mört och försöker få hjärnan på andra tankar.
 
Jag undrar om fler har det så här? Att rädsla och oro tränger sig på och tar över. Det är så mycket jag oroar mig för. Saker utom min kontroll, som jag egentligen inte borde lägga min tid och energi på. Jag borde leva ut livet istället för att fasa för det som kanske händer imorgon, om ett år, om 20 år.  I en bok jag läser nu står det att man ska acceptera sina tankar och låta dem ha sin gång. Man ska synliggöra att de inte är något mer än tankar och så småningom ska man märka att de får mindre makt över en eftersom de just inte är något mer än en tanke. Ingen sanning, bara ett konstant flöde av känslor och babbel som hjärnan har för sig. (Det är förstås lite mer invecklat än såhär men det är huvuddragen.) 
 
Jag försöker så gott jag kan med detta men jag har svårt att inte dras med i mina skräckscenarion som hjärnspökena sätter igång med sent om kvällen. Tankar om hjärtskärande sorg och smärta. Rädsla. Oro. Det är svårt att inte trycka undan, det blir för mycket. Nätter som denna (nu låter det som att jag ligger sömnlös jämt, detta händer kanske nån gång varannan månad eller så) tänker jag att jag borde prata med någon. Att det inte kan vara bra att vara så lamslagen av oro. Jag vill inte att rädsla ska styra min vardag. Den påverkar mina val i livet, hur jobbigt det än är att erkänna det. Men alltid när morgonen gryr så verkar problemen inte så mörka längre. Då är de bara små fläckar som ju är för fånigt små för att gå och prata med någon om.
 
Men jag är så trött på att vara rädd.
 
Detta skrev jag i natt, vissa nätter när jag inte lyckas somna slingrar jag in mig i hemska tankar. Tankefällor som en vän sa till mig häromdan. Jag kan ligga länge med hjärtat som bultar och gråten som hakar sig i halsen. Jag tvekade om jag skulle publicera det här eller inte. Jag ville verkligen publicera det, men samtidigt känns det läskigt, och lite fånigt. Det finns ju människor med så mycket värre psykiska problem. Men samtidigt är jag nog lite rädd för att det ska blir ett stort problem. Och läskigt är det för att ni ändå är några stycken som läser. Tänk om någon av er är en kollega, eller en vän som jag inte vet läser bloggen? Vad ska de tänka? Samtidigt känns det som att vi inte vågar prata tillräckligt om såna här problem. Vi pratar om att vi är stressade och trötta, otränade och ohälsosamma. Men vi pratar aldrig om att vi har det psykiskt jobbigt. Som tur var fick jag lite pepp från en av de bästa som också råkade vara vaken. Och jag känner verkligen att jag börjar få nog nu, enough is enough. Jag håller tummarna för mig själv, att jag kommer ta steget och gå till vårdcentralen för att försöka börja reda ut det här. För det är inte så jag vill leva mitt liv.

Lovisa Illustration
2014-07-21 @ 00:47:09
URL: http://lovisaillustration.blogg.se

Åh finaste finaste du <3
Det låter definitivt som du skulle behöva få hjälp att reda ut det här, för ibland klarar man det inte själv. Det kan hjälpa att bolla tankar med sina vänner, absolut, men det kan vara himla skönt med någon professionellt utbildad som lyssnar och ger råd. Jag vet precis. Har gått till psykolog och kurator massor med gånger och det är enormt nyttigt. Dels för att man får vräka ur sig ALL skit man bär på, utan att behöva bry sig om att man "eventuellt lägger massa tyngd på någons axlar", eller "tycker hen jag är jobbig nu??" (som det skulle bli om man pratar med vän/familj). Och dels för att den här professionella personen bär på en massa bra tips, verktyg och råd på hur man tar sig vidare och kan börja må bättre.

Hjärnan är en knepig grej, den får för sig så mkt konstigt hela tiden! ;P
Du får jättejärna prata med mig om du vill, men det är klokt som du skriver om du funderar på att gå till vårdcentralen. De vet hur du ska få hjälp :)

ps. Ge inte upp om den första samtalspersonen du hamnar hos inte känns bra. Det är ofta VÄLDIGT mkt personkemi med sånt här. Jag har bytt kurator/psykolig massor med gånger.

Kramar och kärlek och pepp till dig

Svar: Kloka, fina du! <3 jag känner verkligen att jag börjar få nog nu, jag tror inte att jag fixar att klara det på egen hand. Men som sagt så med några dagars perspektiv så är det svårt att känna att det var så allvarligt, det är nästan svårt att komma ihåg vad det var som var så jobbigt -.- det är iaf en början att acceptera och börja tänka på lösningar. Sen får det ta sin lilla tid att ta mod till sig att ta kontakt med vårdcentralen.. Tack för att du finna där, det betyder mycket <3 jag finns där för dig också när allting inte är på topp! Kramar!!
Miaulin

Liselotte
2014-07-30 @ 14:11:07

Har tyvärr inte kommenterat här ännu, men har läst det och ville bara säga: du är inte ensam. Åh, så vanligt detta är och lika åh så ensam man känner sig när de här känslorna och tankarna kommer. Jag kallar det för Det Stora Svarta och det anfaller mig under sömnlösa nätter har jag börjat distrahera mig. Surfar på nätet. Läser en bok på eboksläsaren. Tar fram skrivboken och skriver ned allt som snurrar i skallen och när jag märker att det blir bara värre så skriver jag "stopp" och lägger bort boken. Det hjälper inte jämt, men det är ändå bättre än att jag ligger och känner mig lamslagen av oro, sorg och ältar allt som kan hända och ångrar olika val jag gjort i livet. Metoden Mindfulness är också ett mentalt verktyg som hjälpt mig under dagarna. Fungerar dessvärre inte lika bra mot nattspökena. Hoppas att du hittar en överkomlig väg i Orons land!

Svar: Alltså, tack så jättemycket för den här kommentaren!! Du anar inte hur skönt det är att höra att man inte är ensam. Att skriva av mig hjälper oftast, tillslut, även om man kanske lindar in sig i ännu mer problem till en början, är det ändå skönt tillslut när man fått ur sig allt, liksom "lyft ur sig" alla tankar. Jag testar lite olika metoder i vardagen just nu, och hoppas att något av det kan funka tillslut :)
Miaulin




Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

↣ miaulin

drömmer, fotar, skapar ↢