En känslig själ

Jag har alltid varit en ganska känslig person. Orolig, lättpåverkad och lätt för att drömma mig bort. Det kan både ha sina för- och nackdelar, men oftast är det egenskaper jag försöker motverka. Försöker vara tuffare, försöker bättra på min självkänsla och försöker att vara lite mindre orolig. 
 
För någon vecka sedan fick jag för mig att läsa lite mer om HSP, Highly Sensitive Person, och jag kände mig bara så himla träffad. Jag vet inte hur mycket det går att bevisa, men det var liksom lite av en lättnad, att det kändes lite mer okej. Sen är det ju klart att det finns mycket jag fortfarande måste jobba på själv, mycket sitter i mitt eget huvud, och till stor del tror jag det handlar om att man hela tiden bekräftar en bild man skapat av sig själv.
 
Men det skulle förklara varför jag alltid tyckt att det varit svårt att bli säkrare på mig själv. Varför jag tar åt mig av minsta lilla. Varför jag kan dröja mig kvar i filmer, i böcker, i konserter. Jag kan läsa om en bok, eller se om en film bara för att få känna spänningen byggas upp inför ett visst ögonblick. Som ögonblicket då Harry Potter inser att han måste offra sig själv för att rädda alla andra. Eller, i Return of the King, när Aragorn och resten av invånarna i Middle Earth bugar sig för hobbitarna. Jag kan lyssna på en låt och se och höra konserten spelas upp för mitt inre, precis som när jag var där.
 
Jag kan spela en låt 10 gånger om, eller läsa om ett kapitel flera gånger bara för den där rysande känslan, och tårarna som sticker i ögonen.
 
Det fantastiska kvällsljuset i Lovisas lägenhet kan jag drömma mig bort till.
 
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, men mest av allt önskar jag att världen vore en vänligare plats. Mer accepterande för de som inte alltid vill synas och höras. För de som inte har ambitionen att jobba så hårt det går. För de som tar tillvara på känslor och intryck, som försöker se det vackra i de små ögonblicken, och upplever så ofantligt mycket mer, i sinnet.

Sandra
2014-05-07 @ 08:34:17

MEN, Det där är ju jag också. Och jag som tidigare trott att jag har lite social fobi men tydligen inte. Det är ju hsp som jag har (är?). Alltså tack, Gud vad jag känner mig som att jag fick ett inte lugn nu

Svar: Visst är det skönt att få någon sorts definition på det? Och kanske lite perspektiv på sin självbild :) Jag är väldigt social men upplevs nog som lite osocial för att jag inte är med i samtal utan oftast sitter och lyssnar på alla andra >.<
Miaulin

Lovisa Illustration
2014-05-07 @ 10:16:45
URL: http://lovisaillustration.blogg.se

Jag kan rekommendera boken "Drunkna inte i dina känslor", skriven av Maggan Hägglund och Doris Dahlin.
länk: http://www.bokus.com/bok/9789173872829/drunkna-inte-i-dina-kanslor-en-overlevnadsbok-for-sensitivt-begavade/

Micke köpte den till sig själv för han identifierar sig ganska mkt som en HSP. Det står en hel del bra saker i den, som jag förstod det.
Ni är många som har den förmågan, och ni är så himla fina och bra allihop. Sensitiv begåvning kan vara väldigt användbart men det är ju också väldigt jobbigt.
Kom bara ihåg: du är bäst :)
kramar <3

Svar: Åh, ska kolla på den, tack för tipset bästa du <3
Vet inte hur mycket som stämmer och hur mycket som är min osäkerhet, men alltid skönt när man får en känsla av att det är okej att inte vara som normen.
Men jag vet att jag är känslig för relationer och spänningar, känner av sånt direkt, och läser av hur folk mår, som jag upplever det, mycket mer än andra.
Ska som sagt kolla in boken, ju mer man vet om sig själv och sina reaktioner desto bättre blir man på att hantera vardagen :) (och jag fattade vad du menade i slutet ;)
Miaulin

Lovisa Illustration
2014-05-07 @ 10:17:59
URL: http://lovisaillustration.blogg.se

(med jobbigt menar jag alltså för den personen som ÄR hsp, inte att alla vi andra tycker att ni är jobbiga.)
KRAM

Julia
2014-05-07 @ 17:32:34

Känner mig också väldigt träffad när jag läste om HSP. Fanns några få punkter som jag inte passade in på, (typ 2-3)... Men ja... Det kändes konstigt att passa in på något så mycket. Lite läskigt, men ändå så bra, att veta att det inte bara är jag som känner och är så! (:

Svar: Ja, det var samma för mig. Vet inte om jag identifierar mig som hsp men jag kände ändå att jag fick lite perspektiv på vem jag är, och att man kanske inte måste jobba emot allt hela tiden, bara för att vara som alla andra :)
Miaulin

Louie
2014-05-07 @ 17:39:06
URL: http://louielei.blogg.se/

Jag är också HSP, och jag förstår vad du menar. Jag har alltid trott att det varit något fel på mig liksom, för ingen annan verkar reagera på saker så som jag gör. Och precis som du skrev så kände jag en slags lättnad när jag fick reda på att det finns ett begrepp på det jag är typ, och att det finns andra som har det likadant.
Jag rekomenderar också boken "Drunkna inte i dina känslor" som Lovisa skrev om ovanför mig, den är väldigt bra :)

Svar: Ja, vet inte hur mycket jag är hsp, mycket stämde men ska läsa mer om det för att få en bättre uppfattning. Men det är ändå skönt att få nån sorts förklaring, och känna att det är lite mer ok att känna och uppfatta saker på det sättet. Har alltid kämpat emot min känslighet, för det är ju inte så man "ska" vara. Men det känns bättre att veta att det kanske inte är något man kan jobba bort heller. Hoppas du fattar vad jag menar XD
Miaulin

Anonym
2014-05-26 @ 21:37:50

<3




Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

↣ miaulin

drömmer, fotar, skapar ↢