Fotoutveckling och medvetenhet

Jag har just suttit och gått igenom mitt fotoarkiv några år bakåt. Eftersom jag har mina bilder sorterade efter månad och år syns det tydligt upp- och nedgångar i mitt fotograferande. Där kan man också tydligt se när jag köpte min första systemkamera, från 800 bilder -08 till 2800 bilder -09! Sämsta året efter det har varit -11 då jag "bara" tog 1700 bilder. (det är också sjukt, vad ska jag med flera tusen bilder till om 20 år, jag kommer ju aldrig ha tid att titta igenom alla.. Men det är ett annat inlägg, en annan dag)
 
Det senaste året har jag funderat en del på mitt fotograferande, känt att jag inte utvecklas, ibland till och med känt att jag gått lite bakåt. Så jag har börjat tänka efter mer när jag tar bilder. Analysera, vad var bra, vad var dåligt med den här bilden? Tänk att det har tagit mig fem år att komma dit(!). Det har faktiskt hjälpt. I början älskade jag att bara testa loss, men det där avtog efter ett tag och nu ser många av mina bilder ganska lika ut, för att jag "vet" vad som funkar och inte testar så mycket nytt.
 
En annan sak som jag insåg nu när jag gick igenom arkivet var, att jag faktiskt börjar greppa det här med ljus! (även här, nästan lite pinsamt att det tagit mig fem år att få den insikten). När jag började bläddra igenom de där första bilderna kan jag se varför det var några få som faktiskt blev väldigt bra. Jag fattade inte varför då, men nu känner jag nästan att jag vill åka tillbaka och ta bilden igen, med de kunskaper jag har nu, för att se om resultatet skulle blivit samma..
 
Här är fyra bilder från min första sommar med kameran. Översta bilden är från Gotland, vid raukarna. Det är svårt att misslyckas där en solig dag, för hela stranden blir som en enda stor reflexskärm. Kan ni fatta att jag efter denna bilden har ojat mig i flera år om att det är så svårt att ta bilder i motljus? När jag egentligen hade svaret i en av de första bilderna jag tog?
 
De tre nedre bilderna är en magisk septembermorgon hos mina föräldrar. Alltså den morgonen var helt obeskrivlig! Tänk om jag visste då hur bra kompositioner jag lyckades få till? På senare tid har jag blivit väldigt slarvig med detta, vilket också har resulterat i sämre bilder.
 
 
Min absoluta lågpunkt kom under våran resa till Nya Zeeland. Jag hade inte ansträngt mig för att fota på länge, och visste inte alls hur jag skulle hantera det starka solljuset och de stora landskapen. Jag är ganska missnöjd med större delen av bilderna jag tog där. De fångar inte alls känslan och storslagenheten som fanns där, vilket är jättetråkigt att känna. Jag var också dålig på att fota för att det var kul, utan tog mest turistbilder. Jag kände mig inte alls kompis med kameran och suckade mest över att den inte gjorde som jag ville.
 
Jag tror att det var här någon gång som jag insåg att det började bli dags att byta upp mig. Jag kände att min kamera begränsade mig, jag ville mer än vad den klarade av, i form av brushantering, ljuskänslighet och upplösning. Det var antagligen delvis därför som jag tröttnade på fotot den här perioden, det blev helt enkelt inte kul när jag inte kunde ta de bilderna jag visste att jag ville, och borde kunna, ta.
 
 
Detta är bilder från förra året. Fortfarande med min gamla kamera. Här var jag helt lyrisk över ljuset, jag fattade verkligen vad det handlade om, och varför det jag fotade skulle bli bra på bild. Jag vet också att sånt här fint och mjukt ljus är extremt svårt att fånga med något annat än en systemkamera.
 
Förra sommaren gick jag även en sommarkurs i fotografi, vilket fick mig att skärpa till mig lite i mitt fotograferande. Men som också gjorde det uppenbart att jag hade växt ifrån min kamera totalt. Den begränsade mig oerhört och det blev så tydligt då. Jag visste vad en ny bra kamera kunde klara av, och jag förväntade mig att få samma resultat med min, fem år gamla, nybörjarkamera. 
 
 
Att uppgradera mig var det bästa jag har gjort. Äntligen har jag en kamera som gör det jag säger åt den. Som klarar av mörker, som jag kan styra mycket mer, och som gjort det roligt att fota igen! Jag hade säkert inte behövt uppgradera mig till en fullformatskamera (speciellt eftersom det har ställt till det lite på objektivfronten), men jag ville ha en kamera som jag kan ha länge, och utvecklas ännu mer med och det känner jag verkligen att jag har fått!
 
 
Det är så häftigt när man helt plötsligt inser vilken resa man har gjort, att man kan titta tillbaka och faktiskt peka på vad det är som har förändrats, och hur och varför man har utvecklats. För det händer ju saker hela tiden, kanske inte alltid till det bättre, men i slutändan har man faktiskt lärt sig något av både upp- och nedgångarna!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2014-05-29 @ 15:26:48
URL: http://nevnarien.se/

Gjorde samma upptäckt häromdan.. Jag vet ju att jag har utvecklats från dag 1 - det är ju uppenbart, men sen har det känts som att jag har stått still från typ.. 2011 och framåt.. kollade dock på ett par bilder från ett bröllop i september 2011 och tänkte att hjälp... Det är så mycket med dessa bilder som jag inte skulle göra nu. Bara så lite tankar bakom. Haha! Kul sånt där.. Och man behöver kolla tillbaka och påminna sig om sin resa! :D

Svar: Åh, ja det är så häftigt! Och lärorikt, har nog lärt mig mer idag än på det senaste halvåret XD tycker verkligen inte att du står still, det märks att du utvecklar din stil och ditt uttryck hela tiden <3
Miaulin

Maria Ekblad
2014-05-30 @ 00:48:42
URL: http://dreamsof.se/

Åh vad roligt att läsa. Det är så roligt att gå tillbaka och faktiskt se en utveckling! Jag tycker bara senaste året har jag lärt mig jättemycket inom foto. Sedan kanske det är viktigt att låta det "gå lite dåligt" ibland, fast ändå inte ge upp. För att minska pressen på något sätt :)

Svar: Eller hur? Så himla bra grej att göra. Man får en liten kick av självförtroende också, när man ser skillnaden :)
Miaulin

EMMAWHO
2014-06-02 @ 17:55:20
URL: http://emmawho.se

Så kul att titta på bilderna och se hur du utvecklats! :) Har också tittat tillbaka några gånger, men tyvärr kraschade min hårddisk så alla bilder innan 2013 är borta... SÅ trist! Har kvar en del i bloggstorlek iallafall.

Förra året uppgraderade jag mig också till fullformat, och oj vilken skillnad ändå.

Svar: Tack!
Åh nej vad tråkigt! Det där är min skräck, att bli av med allt, försöker göra backuper ibland men det borde man verkligen bli bättre på!
Fullformat är fantastiskt! Så himla kul :)
Miaulin

Alice
2014-06-02 @ 18:50:03
URL: http://alicelindstrom.se

riktigt fina bilder!

Svar: Tack så himla mycket :)
Miaulin

Ellen
2014-06-03 @ 14:50:02

Hej hej! Dina inlägg om arkitketprogrammet är väldigt bra och intressanta! Jag planerar att börja plugga till arkitekt inom 2 år, jag tänker gå design på folkis först. Men något jag oroar mig för på arkitektprogrammet är studieresorna, då jag utvecklat en enorm flygrädsla. Går det att vara med trots att man inte vill flyga, eller åker ni på mycket långväga resor över världsdelar?

Svar: Åh, vad roligt att du tycker det, och vad kul att du vill söka in! Jag kan inte svara för hur det funkar på de andra skolorna, men först och främst så är det aldrig så att du blir underkänd om du inte åker med på studieresorna. De längre resorna, till Rom, Berlin och Paris, vi gjorde var egna små kurser och inte obligatoriska. Till Berlin och Paris åkte vi buss, och till Rom flög vi. Sen har vi mest åkt till Oslo och Köpenhamn, också med buss. Men jag vet som sagt inte hur det funkar på de andra skolorna, men jag kan tänka mig att det är liknande, och resorna är sällan obligatoriska, i så fall får man komplettera med nån liten extrauppgift :) lycka till med dina studier!
Miaulin

FrökenTV, bloggen om tv och film
2014-06-09 @ 18:03:59
URL: http://efji.blogg.se/

Fina bilder

Svar: Tack så mycket!!
Miaulin

Sarah
2014-07-09 @ 21:17:45

Coolt att jag såg en bild i inlägget och tyckte direkt att det såg ut som ett ställe jag besökte på Nya Zeeland. Läser inlägget och ser att det faktiskt ÄR Nya Zeeland! :) otippat och hur kul som helst. Nya Zeeland är ett av mina absoluta favoritländer. Sp storslagen natur och den inspirationen jag fick där hittar jag bara på en skogspromenad en vacker men regnig dag här hemma. Tyckte NZ var magiskt och satte fart på medeltids-/fantasyälskaren i mig. Hur upplevde du NZ?

Svar: Haha, vad roligt! Jag älskar Nya Zeeland, drömmer om att åka tillbaka nästan jämt. Vi var ju bara på nordön så det finns ju mycket kvar att se, och mycket att återuppleva. Bara att bila genom de föränderliga landskapen var ju helt fantastiskt. Och alla är så öppna och vänliga. Hobbiton var definitivt höjdpunkten, och Waitomo caves. Vill så gärna åka dit igen, snart!
Miaulin

Sarah
2014-07-11 @ 09:56:05

Jag missade ju Hobbiton! Jag reste själv i tre veckor och köpte ett sånt "hop on, hop off" bus pass. Han precis med huvudattraktionerna på både nord- och sydön. Efter att jag läst ditt inlägg om NZ så var jag tvungen att gå in på resdagboken och läsa mina gamla inlägg från när jag var där. Det var en skön throw back! Du är säkert inte intresserad men blir du nyfiken så kan du gå in på resdagboken och söka på användaren "Sarah24" så kommer du till min resdagbok :)
Var iaf på LOTR-tur i Wellington. Magiskt! Rekommenderar sydön varmt! Abel Tasman national park, Queenstown, Franz Josef, Milford Sound mm!!!

Svar: Ja, det finns så mycket mer att se! Kanske kikar in på din resedagbok om det blir av en ny NZ-resa snart :D
Miaulin

Matilda Blomqvist
2014-07-13 @ 12:41:28
URL: http://matildablomqvist.blogg.se

Härlig blogg och väldigt fina bilder! :)

Svar: Åh, tack så jättemycket!!
Miaulin




Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

↣ miaulin

drömmer, fotar, skapar ↢